Doel
Wij zijn een gemeente met een sterke samenleving waar veiligheid de norm is. We zijn een veilige gemeente waar iedereen binnen de samenleving zich prettig en veilig voelt. Vanuit de gemeente werken we samen met alle partners aan veiligheid en leefbaarheid en maken in deze samenwerking ook de verbinding met zorg. We werken aan een integrale aanpak op het gebied van de lokale zorg en veiligheidssituatie waarbij de regierol bij de gemeente ligt.
Reguliere activiteiten
- Integraal veiligheidsplan 2018 -2021
- Veiligheidsdriehoek
- Drugsoverlast
- Toezicht en handhaving
Specifieke activiteiten 2021
Corona
Werkzaamheden voortkomend uit de maatregelen rondom het bestrijden van verspreiding van het Coronavirus, bijvoorbeeld voortkomend uit de noodverordening.
Bestuursopdracht zorg en veiligheid
Op basis van de bestuursopdracht zorg en veiligheid versterken we de relatie tussen het veiligheidsdomein met het sociaal domein. Dit met als doel om tot een sluitende zorg- en veiligheidsstructuur te komen voor deze gemeente.
Overlast personen met verward gedrag
Sinds november 2019 is meer formatie vrijgemaakt voor veiligheid, waardoor een procesregisseur zorg en veiligheid aangesteld kon worden. Het effect hiervan is te zien in het aantal pilots dat nu start en de verbeterde samenwerking met bijvoorbeeld Pro Persona. Zo sluit Pro Persona sinds het najaar van 2020 aansluit bij het MDO zorg en veiligheid. Drie pilots die in opstartende fase zitten en welke gericht zijn op het verminderen van overlast door mensen met verward gedrag zijn WijkGGD, Noodbed en ketenbreed meldpunt.
Ondermijning
Eén van de prioriteiten betreft ondermijning. Door middel van onderstaande activiteiten wordt ondermijning in de gemeente bestreden:
- integrale controles: In 2019 hebben al enkele integrale controles plaatsgevonden. Dit zou in 2020 doorgezet worden. De in de eerste helft van het jaar geplande integrale controles zijn wegens corona uitgesteld. Bij de controles is niet alleen aandacht voor inwoners maar ook voor bedrijven. De controles zijn opnieuw gepland in de tweede helft van het 2021. Naar aanleiding van de aangescherpte maatregelen die op maandag 28 september zijn afgekondigd moest wederom besloten worden de controles uit te stellen. Het uitstel geldt alleen voor controles die geen urgente hebben.
- Weerbaarheid van de gemeente: door medewerkers en bestuurders te wijzen op signalen van ondermijning en handelingsperspectief te bieden.
- Bibobtoets: sinds november 2019 wordt een bibobtoets uitgevoerd op bouwaanvragen van boven € 500.000.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Openbare orde en veiligheid:
Output | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Doel* |
---|---|---|---|---|---|
Drank- en drugsoverlast | 54 | 28 | 32 | 42 | < 50 |
Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV) | 1,1 | 0,8 | 1 | 0,7 | 3,96 |
Diefstal uit woning (per 1.000 inw.) | 4,5 | 2,9 | 2,6 | 0,7 | |
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.) (BBV) | 3,2 | 4,2 | 4,5 | ||
Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inw.) (BBV) | 4,3 | 5,1 | 4,9 | ||
Ondermijning (aantal) | 19 | 26 | 28 | 25 | |
Onveiligheidsgevoelens | 103 | 91 | - | 82 | 100 is de vergelijking t.o.v. 2014. |
Vermijdingsgedrag | 92 | 72 | - | 76 | Idem dito |
* Recente ontwikkelingen, zoals de weidse verspreiding van het COVID-19 virus en de digitalisering van de criminaliteit hebben veel effect op crimineel gedrag en dus op aantallen en typen delicten. Het aantal woninginbraken daalt bijvoorbeeld, terwijl digitale criminaliteit juist toeneemt. Dit heeft ook effect op welke doelen we als gemeente, in samenwerking met onze ketenpartners moeten nastreven. Doelen van eerdere jaren sluiten niet aan bij aantallen en typen delicten in onze gemeente. De doelen bij de genoemde kerncijfers moeten met deze nieuwe inzichten opnieuw worden vastgesteld en ontbreken daarom in dit overzicht.
Zorg en Veiligheid:
Output | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Doel |
---|---|---|---|---|---|
Veilig Thuis meldingen politie | 67 | - | 75* | < 67 | |
Jongeren met jeugdhulp | 14,94 | 15,52 | |||
Jongeren met Jeugdbescherming | 1,38 | 1,43 | nvt | ||
% Jongeren met jeugdreclassering | 0,4 | 0,5% | 0,4 | 0,55 | nvt |
overlast personen verward gedrag (politiecijfers) | 186 | 185 | 212 | 2063 | < 180 |
Jeugdoverlast (politiemeldingen) | 170 | 196 | 174 | 170 | < 175 |
Verwijzingen Halt (per 10.000 inw. 12-17 jaar) (BBV) | 122 | 84 | 67 | 91 | |
Jongeren met delict voor rechter (BBV) | 50 | 30 | 20 | - | |
Hardekern jongeren (BVB) (per 10.000 inw. 12-14 jaar; BBV) | - | - | - | - |
* Het doel bij Veilig Thuis meldingen is een minimaal doel. Dat meldingen gedaan worden laat zien dat de meldcode gevolgd wordt. Het terugdringen van de oorzaak achter de meldingen is stap 2, maar hiervoor moet eerst de melding gedaan worden.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving Openbare orde en veiligheid (integraal veiligheidsbeleid) | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Integraal Veiligheidsplan 2018 – 2021 | |
Uitvoeringsplan IVO 2018 - 2019 | |
Algemeen Plaatselijke Verordening inzake toezicht en handhaving | |
BIBOB beleid/ beleidsregels | |
Uitvoering Wet aanpak woonoverlast | |
Hennepconvenant/ beleidsregels Wet Damocles | |
Diverse bevoegdheden van de burgemeester zijn gebaseerd op de gemeentewet of aanverwante wetgeving waar de bevoegdheid op is gestoeld. | |
Wetgeving Bestuursopdracht ‘Zorg en Veiligheid’ | Gemeentelijk beleid |
Kadernota transformatie sociaal domein | |
Perspectiefnota | |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 2.900 | 3.682 | 3.705 | 3.721 | 3.723 | 3.722 |
Baten | 80 | 73 | 27 | 15 | 15 | 15 |
Saldo van baten en lasten | -2.820 | -3.609 | -3.678 | -3.706 | -3.708 | -3.707 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -2.820 | -3.609 | -3.678 | -3.706 | -3.708 | -3.707 |